en
sv

Kasvisruokaa syömällä teet ekoteon terveydellesi

Muutos kohti kasvisvoittoisempaa ruokavaliota on helppo toteuttaa, sillä lihaa korvaavia vaihtoehtoja löytyy moneen makuun. 100-vuotiaassa Suomessa varusmieskin jaksaa palvella kasvisruoalla. 

Kasvisruokavalintaa ohjaavat useat erilaiset kannustimet. Ruokatuotannon ympäristövaikutukset ovat herätelleet kuluttajia valitsemaan kasvisruokaa ilmastoystävällisenä vaihtoehtona. Kasvisruoan kiistattomat terveyshyödyt ovat merkittävästi lisänneet sen suosiota. Kasvisruokailun taustalla saattavat vaikuttaa myös eläinten hyvinvointiin liittyvät tekijät tai taloudelliset syyt. Näyttää siltä, että kasvisruokailun lisääntyminen ei ole ohimenevä muoti-ilmiö, vaan pysyvämpi muutos ihmisten käyttäytymisessä. 

Runsaalla kasvisten käytöllä on selkeä yhteys parempaan terveyteen. Kasvisruokavaliota noudattavien on havaittu sairastavan vähemmän mm. sydän- ja verisuonitauteja, erilaisia syöpiä sekä 2-tyypin diabetesta. Myös kasvissyöjien verenpaine- ja kolesteroliarvot ovat keskimäärin matalammat kuin runsaasti lihaa syövillä. Lisäksi kasvispainotteinen ruokavalio auttaa painonhallinnassa. 

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen erikoistutkija Susanna Raulio toteaa, ettei punaisen lihan käytölle ole enää ravitsemuksellisia perusteita, mikäli ruokavalio on muutoin täysipainoinen. Toisaalta pelkät kasvikunnan tuotteetkaan eivät välttämättä ole terveyden kannalta paras vaihtoehto. 

–  Ravitsemuksellisesti helpointa on toteuttaa monipuolinen ja kasvispainotteinen ruokavalio, johon kuuluu myös jossain määrin eläinkunnan tuotteita, kertoo Raulio. 

Satunnaiset liha-ateriat eivät vähennä kasvisruoan terveyshyötyjä  

Yksi tämän hetken nouseva ruokatrendi on fleksaaminen eli osa-aikainen kasvissyönti. Ruokavalion ydinajatus on joustavuus ja kohtuullisuus. Se ei aseta lihaa ja kasviksia jyrkästi vastakkain, vaan pyrkimys on edetä pienillä muutoksilla kohti kasvisvoittoisempaa ruokavaliota. 

Kasvispainotteinen ruokavalio on myös taloudellisesti järkevä valinta, sillä ruokakorin kalleimmat tuotteet ovat usein eläinkunnan tuotteita. 

– Kun lihatuotteita käyttää harvakseltaan, on vara valita laadukkaampia vaihtoehtoja, muistuttaa Raulio. 

Mausteisessa pastavuoassa liha on korvattu kasviproteiinilla. Kuva: Kaisa Mukkala

Parhaita kasviproteiinin lähteitä ovat palkokasvit, pähkinät, viljat ja siemenet. Vaihtoehtoisina proteiinilähteinä voi käyttää esimerkiksi soija-, sieni- tai maitoproteiinista valmistettuja ulkonäöltään ja rakenteeltaan yllättävän paljon lihaa muistuttavia tuotteita. Suomalaisia ruokainnovaatioita ovat härkäpavusta, kaurasta ja herneestä valmistetut kasviproteiinituotteet. Raulio kehuu erityisesti palkokasveista ja viljasta valmistettujen tuotteiden ravitsemuslaatua ja pitää niitä kilpailukykyisinä korvaajina punaiselle lihalle. 

Tarjolla oleva laaja ja monipuolinen lihaa korvaavien kasviproteiinituotteiden kirjo alentaa kuluttajan kynnystä kokeilla kasvisruokaa. Raulio harmittelee kotimaisten kasviproteiinituotteiden vielä korkeaa hintaa, mikä rajaa niiden laajempaa käyttöä esimerkiksi ruokapalveluissa. 

Vastuullinen vaihtoehto antaa energiaa marssia

Leijona Catering Oy haluaa vastuullisena yrityksenä olla mukana ehkäisemässä ilmastonmuutosta. Kehitysjohtaja Petri Hoffren kertoo, että on ollut strateginen valinta lisätä ilmastoystävällisiä ruokareseptejä. Vuoden 2018 lopulla varusmiesten kuuden viikon kiertävällä ruokalistalla esiintyy 12 kasvisruokaa. 

Yhden ruokalistalla olevan naudanlihakastikkeen vaihtaminen kasviskastikkeeseen vähentää hiilidioksidipäästöjä hämmästyttävän paljon. 

–  Ainoastaan tämän yhden valtakunnallisen vaihdoksen myötä säästyvillä hiilidioksidipäästöjen määrällä voisi matkustaa 19 miljoonaa kilometriä junalla, Hoffren laskeskelee. 

Porin prikaatissa Niinisalossa varusmiespalvelustaan suorittava oppilas Kristian Ruotsalainen kiittelee Leijona Cateringia maistuvista ja monipuolisista kasvisruoista. Hän siirtyi ainoastaan kasvikunnan tuotteita sisältävään, vegaaniseen ruokavalioon pääosin terveydellisistä syistä noin vuosi sitten.

Kristian Ruotsalainen vakuuttaa, että kasvisruoallakin jaksaa taistella. Kuva: Kaisa Mukkala 

– Koen, että ruokavaliomuutoksen jälkeen oloni on kokonaisvaltaisesti parantunut, toteaa ruokavaliomuutoksen avulla myös painoaan pudottanut Ruotsalainen.

Ruotsalainen ei koe varusmiespalveluksen tuoneen haasteita ruokavalion toteuttamisessa. Hän on yllättynyt, miten monipuolisesti lihaa korvaavia kasviproteiinituotteita ruoanvalmistuksessa käytetään. Ruoat ovat maukkaita, ja vegaanille sopivia vaihtoehtoja on tarjolla runsaasti.

– Minua varten tilattiin jopa omat vegaaniset taistelumuonapakkaukset, Tiedustelukomppaniassa palveleva Ruotsalainen iloitsee.

Kirjoittaja: SeAMK YAMK-restonomiopiskelija / Kaisa Mukkala


Leave a Reply